Hoe werkt het NCPeH-NL?

Wanneer een EU-burger zorg nodig heeft in Nederland én toestemming heeft gegeven kan de zorgverlener een patiëntsamenvatting ophalen. Dit gebeurt als volgt:

  • Nadat de EU-burger (vanaf nu patiënt) de Patient Information Notice (PIN) heeft gelezen en heeft ondertekend logt de Nederlandse zorgverlener in op het NCPeH-NL.
  • De zorgverlener vult dan identificerende gegevens in van de patiënt die in het land van herkomst worden gecontroleerd via het NCPeH-netwerk.
  • Wanneer de patiënt succesvol geïdentificeerd is wordt gekeken of er in het land van herkomst toestemming is gegeven voor de uitwisseling.
  • Indien er toestemming is haalt het NCPeH in het land van herkomst de betreffende zorggegevens op bij de bron (dit kan bijvoorbeeld de huisarts zijn). Deze gegevens worden via het NCPeH-netwerk naar het NCPeH-NL gestuurd waar het meteen vertaald wordt.
  • De zorgverlener kan dan de patiëntsamenvatting downloaden in het Nederlands én indien gewenst  in de oorspronkelijke taal. De patiëntsamenvatting wordt dan bewaard in het medische dossier in het softwaresysteem van de zorgorganisatie

Het proces tot van opvragen én vertalen wordt binnen één minuut gedaan.

Belangrijk voor u om te weten zijn hierbij de volgende punten:

  • Een Nederlandse zorgverlener kan alleen uw patiëntsamenvatting opvragen als u toestemming heeft gegeven in uw eigen land.
  • In Nederland moet u ook altijd de Patient Information Notice (PIN) ondertekend hebben. Dit kan anders zijn in andere landen vanwege nationale wetgeving. Ook is hier een uitzondering op als u door omstandigheden niet in staat bent om dit te doen, bijvoorbeeld omdat u bewusteloos bent. Hier is een speciaal proces voor.
  • Uw patiëntsamenvatting kan niet opgevraagd worden als u zich niet kan identificeren of het identificatieproces via het NCPeH-netwerk niet succesvol heeft kunnen plaatsvinden.
  • Uw patiëntsamenvatting wordt niet opgeslagen bij het NCPeH-NL.