Hoe verloopt het PIN (Patient Information Notice)-proces?

Hieronder staat het PIN-proces in het kort beschreven:

1. Downloaden PIN

Op deze website kunt u een PIN downloaden in alle in Europa gangbare talen. Zo is er altijd een PIN in de eigen taal voor patiënten in de EU beschikbaar. Het is raadzaam om dit al vooraf te doen zodat de PIN’s al klaarliggen.

2. Ondertekenen PIN

Om een patiëntsamenvatting (PS) te kunnen opvragen, moet de zorgverlener de PIN verstrekken aan de patiënt. De patiënt kan de PIN doorlezen en ondertekenen. Afhankelijk van de situatie kan het zo zijn dat de wettelijke vertegenwoordiger de PIN ondertekent. De zorgorganisatie bewaart de PIN op een veilige plek.

3. Versturen PIN

De zorgorganisatie verstuurt maandelijks de ondertekende, gescande PIN’s via een beveiligde e-mail naar een speciaal e-mailadres* van het NCPeH-NL. Het NCPeH-NL doet hier een controle op en koppelt dit terug aan de zorgverlener.

* Dit e-mailadres krijgt u van het NCPeH-NL als u aansluit.

Bekijk de gedetailleerde versie van het PIN-proces.